Van gezondheidsfreak tot bleekneus | Is veganistisch / plantaardig eten gezond?

Mijn coming-out als vegan

Van hippe groene smoothies drinkende gezondheidsfreak, tot extremistische, magere bleekneus; als er op werk weer eens een collega achterkomt dat ik veganist ben, dan gaat het al snel over gezondheid. Niet zo gek ook, want dat is zo ongeveer hetgeen waar mijn collega’s de hele dag mee bezig zijn (ik werk in de zorg). Wat wel gek is, is dat de reacties altijd heel wisselend zijn, maar dat het gezondheidsaspect van veganisme altijd aan het extreme uiterste geplaatst wordt. Ineens lijkt iedereen de pet van de diëtist te hebben opgezet. Allemaal denken ze exact te weten wat ik eet, wat voor voedingsstoffen ik tekort kom of extra krijg en hebben ze daar vooral een duidelijke mening over. Iedereen… behalve de diëtist zelf. Die weet namelijk dat een veganistische voeding helemaal niks hoeft te zeggen over hoe gezond iemand wel of niet leeft.

Een goed uitgebalanceerde veganistische voeding, is geschikt voor iedereen!

Alles wat je in je mond stopt en wat eetbaar is, heeft een bepaalde voedingswaarde. Die voedingswaarde is weer op te delen in de energiewaarde en vetten, eiwitten, koolhydraten, vitamines, mineralen en nog een hoop andere stoffen. Het is de bedoeling dat je lichaam van elke voedingsstof voldoende binnenkrijgt. Het is eigenlijk net een soort kwartet! Met een veganistische voeding is het heel goed mogelijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Enkel vitamine B12 moet door veganisten worden bijgeslikt, alle andere voedingsstoffen die dierlijke producten bevatten, zijn ook te vinden in een plantaardige voeding. De Amerikaanse associatie van diëtisten heeft een uitgebreid literatuuronderzoek uitgevoerd over vegetarische en veganistische leefwijzen, waarbij ze heel wat wetenschappelijk materiaal doorgespit hebben en is daarbij tot de conclusie gekomen dat een uitgewogen veganistische voeding geschikt is voor mensen van alle leeftijden… of het nu gaat om kleine kinderen, zwangere of zogende vrouwen, oude mensen of mensen in de bloei van hun leven: een goed uitgebalanceerde veganistische voeding, is geschikt voor iedereen! De Amerikaanse diëtisten vereniging durft zelfs te stellen dat een uitgewogen veganistische voeding bepaalde ziektes kan voorkomen. Veganistische bronnen van de voedingsstoffen die in dierlijke producten zitten hebben namelijk een paar voordelen: ze bevatten vezels (goed voor je darmen!) en over het algemeen minder verzadigde vetten en slecht cholestrol.

Alles in evenwicht

Nu heb je in bovenstaand stukje al een aantal keer de woorden “uitgewogen” en “uitgebalanceerd” voorbij zien komen. En dat is ook precies waar alles om draait! Zonder balans ben je nergens! Als andere mensen mij vragen of ik wel zeker weet dat ik voldoende van alles binnen krijg, dan stel ik die vraag vaak terug. Zelf wist ik als vleeseter namelijk eigenlijk ook helemaal niet goed wát ik nu precies binnenkreeg. Ik at gewoon en hoopte dat ik mijn vitamientjes binnenkreeg en ondertussen het liefst niet meer calorieën dan ik verbruikte. Als veganist probeer ik het wat verstandiger aan te pakken. Ik behoorde toen ik me ging interesseren voor plantaardige voeding namelijk tot het kamp van de mensen die vooral denken dat het hier om een heel ongezonde manier van eten gaat. Ik heb me destijds grondig in het onderwerp verdiept en ben er niet alleen achter gekomen hoe ik ervoor kan zorgen dat ik van alles voldoende binnenkrijg, ik ben er ook achter gekomen dat dat helemaal niet moeilijk is! Ik tel geen calorieën en houdt geen voedingsdagboeken bij. Ik baseer mijn eetgewoontes gewoon op de voedingspyramide die diëtiste Lisa Steltenpool in haar boeken Kickstart en de Vegarevolutie heeft staan en slik vitamine b12, omega 3 en vitamine d bij. Ik heb mijn bloed laten controleren bij de dokter en wat bleek? Ik ben met vlag en wimpel geslaagd: ik heb geen tekorten.

piramide
Bron: Lisa Steltenpool

The Green Happiness en plantaardig eten

Momenteel bestaat er wat controverse over de manier van eten die door The Green Happiness wordt voorgeschreven. The Green Happiness heeft een manier van eten bedacht, waar je gezond en blij van zou worden. Diëtisten hebben echter laten zien dat de voedingsschema’s van The Green Happiness je helemaal niet gezonder maken, ze bevatten namelijk te weinig calorieën en te weinig voedingstoffen. Wanneer je dit dieet gedurende langere tijd volgt kom je dus heel wat tekort! Nu is dit een bekend gegeven van veel meer voedselhypes. Sonja Bakker kon er ook wat van wat dat betreft… Toch is er met The Green Happiness iets bijzonders aan de hand: The Green Happiness schrijft namelijk een plantaardige voeding voor en dat heeft in de media gezorgd voor nogal wat klok- en klepelverwarringen. Het is echter niet de plantaardige voeding die gevaarlijk is, het is de samenstelling van die plantaardige voeding die The Green Happiness tot een levensstijl maakt waar je op de lange termijn niet happy van wordt.

Maar hoe word/blijf ik dan gezond?

Maar als The Green Happiness er niet voor zorgt dat je letterlijk en figuurlijk lekker in je vel komt te zitten, hoe kun je er als veganist dan voor zorgen dat je gezond leeft? Eigenlijk werkt dat niet heel veel anders dan voor een vleeseter of vegetariër!

  • Zorg voor voldoende beweging, minstens 30 minuten per dag. Denk daarbij aan fietsen of wandelen naar werk/school/uni of het beoefenen van je favoriete sport.
  • Zorg ervoor dat je iedere dag minstens 15 minuten in de zon komt, zodat je voldoende vitamine D aanmaakt. Lukt dat niet? Overweeg dan om vitamine D bij te slikken (kijk uit, je kunt hiervan ook teveel binnen krijgen, dus een bezoekje aan de huisarts is zeker aan te raden voor en tijdens het supplementeren).
  • Slik een vitamine b12 supplement. Voor de meeste mensen volstaat het om verspreid over de week 2 supplementen met een dosis van 1000 mcg cyanocobalamine te nemen. Wanneer er sprake is van een opname- of omzettingsstoornis bestaan er ook andere vormen van suppletie (bijvoorbeeld supplementen met een andere vorm van b12 of injecties, neem hiervoor contact op met je huisarts). Een opname- of omzettingsstoornis kan echter iedereen overkomen, of je nu kilo’s vlees eet of planteneter bent.
  • Waar vleeseters de schijf van 5 van het voedingscentrum zouden moeten volgen voor een gezonde voeding, kunnen veganisten gebruik maken van de plantaardige voedselpyramide. Deze pyramide is opgesteld door diëtiste Lisa Steltenpool, op basis van wetenschappelijke informatie.
  • Zorg dat je voldoende slaapt: minstens 7 uur per nacht.
  • Zorg voor voldoende ontspanning.

Veganisme opzich is dus niet gezond of gezond, het hangt er helemaal vanaf hoe gezond jij het maakt! Jij kunt ervoor kiezen om je de hele dag vol te proppen met oreo’s (ja echt, die zijn veganistisch!) of om enkel nog appels te eten, maar houd er dan ook rekening mee dat je op een gegeven moment een voedingstekort oploopt met alle gevolgen van dien… Gelukkig is het palet aan veganistische voedingsmiddelen breder dan dat en kunnen jij, je (toekomstige) kinderen, zieke buurvrouw, oude oma, je fanatiek sportende partner en je kritische collega’s met een uitgewogen plantaardige voeding en het bijslikken van b12 alle voedingsstoffen binnenkrijgen die jullie nodig hebben.

Wil je meer informatie over een gezonde veganistische voeding? Dan kan ik je zeker de boeken van Lisa Steltenpool aanraden! Hier vind je mijn review over Kickstart en hier over De Vegarevolutie.

Wat je misschien ook wel interessant vindt:

20 reacties op “Van gezondheidsfreak tot bleekneus | Is veganistisch / plantaardig eten gezond?

    1. Dank je wel Ria! Die komt uit het boek de Vegarevolutie, een heel fijn boek met veel info en lekkere recepten. Even over wat anders: wat is de website van je salon mooi geworden!!! Echt heel leuk!

  1. Interresant! Ik ben ook een beetje aan het uitvinden wat de beste manier is voor mij en mijn vriend. In veel producten zoals
    amandelmelk zit ook B12 en soms vit D bijgevoegd, dat maakt het ook makkelijker.

    1. Helaas is die vitamine b12 die toegevoegd is wel veel te weinig voor je lijf. Wanneer je geen dierlijke producten meer eet, is het heel erg aan te raden om een b12 supplement te nemen. Ik heb hier een paar maanden geleden ook een artikeltje over geschreven. Je kunt dat vast vinden als je b12 intikt in de zoekfunctie van mijn site! 🙂

  2. Wat een duidelijk artikel en wat een mooie blog! Ik kom als groentje kijken, ben mij sinds deze week aan het verdiepen in
    veganisme naar aanleiding van de commotie rondom The Green Happiness ;).

    Fijn om alle tips te lezen en je realistische kijk op dat het aan jezelf ligt of je gezond of ongezond eet! Ik zal ga eens kijken naar
    de aangeraden boeken en de rest van je blog uitpluizen!

    1. Dank je wel! Wat die commotie al dan niet te weeg kan brengen haha! Ik kan je de boeken van Lisa Steltenpool echt heel erg aanraden als groentje. Ik ben daar ook mee begonnen en vond ze erg leerzaam (en heel goed leesbaar).

  3. Wat een goed artikel. Ik ben zelf onlangs vegetarisch geworden en ook ik krijg heel erg vaak (in het begin meer dan nu)
    opmerkingen over mijn gezondheid. Ik weet wel dat ik wat beter op mijn voeding moet letten: ik eet denk ik te weinig
    vleesvervangers. Toch vind ik het bijzonder. Ik denk dat je als vegetariër/veganist juist meer dan bovengemiddeld bezig bent
    met gezond eten. Ik ben er namelijk van overtuigd dat het gros van de mensen echt niet gevarieërd genoeg eten!

    1. Wat goed dat je vegetariër geworden bent! Wist je dat vleesvervangers helemaal niet nodig zijn? Als je voldoende volkoren granen, peulvruchten en groente eet (en het liefst een beetje gevarieerd) en een b12-supplement slikt (ook heel belangrijk als je vleesvervangers eet), dan kom je ook aan de voedingsstoffen die in vlees zitten (vooral eiwitten, ijzer, zink en b-vitamines). Ik kan je het boek de Vegarevolutie van Lisa Steltenpool echt van harte aanraden, daar lees je echt alles over hoe je gezond door het leven kunt gaan met plantaardige voeding. De voedingspyramide die ik in mijn artikel aanhaalde komt ook uit dit boek. Als je volgens die pyramide eet, heb je geen vleesvervangers meer nodig en dat scheelt ook in je portemonnee! Voor gezonde recepten zonder vleesvervangers kan ik je het youtube kanaal en de boeken van The Happy Pear heel erg aanraden!

  4. Die Green Happiness meiden zijn inderdaad een verschrikking… Zo komt plantaardig eten aan zijn slechte naam! Heb het
    artikel in NRC gelezen en ook de aflevering van Zondag met Lubach gezien. Dat laatste is misschien wat satirisch vormgegeven,
    maar hij heeft het wel bij het rechte eind! En dan die video’s die hij erbij heeft gevonden… Serieus, ze zouden zich moeten
    schamen. Zelfde geldt voor Rens Kroes met haar kleidrankje een tijd geleden. Ik snap echt niet hoe die lui zulke bullshit durven
    te verkondigen, ik kan daar echt boos om worden!

    1. Hahaha, ja Rens Kroes kan er ook wat van. Ik vind het vooral jammer dat plantaardig eten zo inderdaad weer in een slecht daglicht wordt gezet, terwijl het niet aan het plantaardige eten ligt, maar echt aan hetgeen die dames voorschrijven… en dat werd helaas in de media niet altijd goed opgepikt.

      1. Ja zo jammer! De media tegenwoordig doen niks anders dan generaliseren en dingen opblazen. Ik dacht dat de
        oorspronkelijke taak van journalisten was om burgers goed te informeren over zaken vanuit verschillende standpunten,
        zodat iedereen een goed onderbouwde mening kan vormen. Helaas is daar weinig van over…

        1. Inderdaad! Hoor en wederhoor! Maar ik heb de indruk dat men daar vaak niet meer de tijd voor neemt (waarschijnlijk ook door geldgebrek). Alles moet snel snel snel en dan mist de nuance nog wel eens (gebeurt bij zoveel onderwerpen helaas, niet alleen bij dit onderwerp).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *