Slapen als een roosje | 7 Tips om alles uit je nachtrust te halen, met o.a. vegan Emma-matras

Emma-matras

Word jij van slapen ook altijd zo moe? Ik eigenlijk wel. Maar aan de andere kant is er volgens mij ook bijna niks lekkerders dan na een vermoeiende dag je bed in te kruipen. Vroeger deed ik wel eens een keer zo’n testje in de Tina (bestaat die eigenlijk nog?) met de vraag: “Ben jij een ochtend- of een avondmens?” Het is dat er weinig interactie mogelijk was met Tina, anders had ze zich vast afgevraagd of ik überhaupt wel een mens ben. Ik ben namelijk ’s ochtends niet vooruit te branden en ook in goede doen gaat bij mij het kaarsje ’s avonds redelijk snel uit. Ik zou mezelf dus het liefst willen classificeren als bedmèèèèns *insert batman intro tune*. Nu de dagen op z’n kortst zijn, kan ik me voorstellen dat er hier op Kmkmmr meer mensen zijn die denken: ja, precies, dat ben ik ook, een bedmens! Wij mensen zijn dan misschien niet geneigd om een winterslaap te houden, maar de hoeveelheid daglicht is wel van invloed op je slaap-waakritme. En nu de feestdagen weer achter de rug zijn en we -afhankelijk van hoe wild je het gemaakt hebt- weer even bij moeten tanken, is een beetje goede nachtrust geen overbodige luxe. Nu ik meer dan een half jaar goed moe ben geweest (en helaas nog altijd regelmatig ben) door de ziekte van Pfeiffer, weet ik hoe belangrijk het is om alles uit je nacht te halen…. en dat is voor mij tegenwoordig wat anders dan mijn vrienden onder de tafel te drinken en headbangen tot ik erbij neerval op een bandjesavond. Nee, een goede nacht slaap is goud waard. Ik heb voor je op een rijtje gezet wat mij de afgelopen tijd enorm heeft geholpen om goed te kunnen slapen.

1. Koop een goed veganistisch matras!

Een goed matras is heel belangrijk. Om goed te kunnen slapen moet je comfortabel kunnen liggen. Punt uit. Zelf slaap ik op het Emma-matras. Dit matras is zo gemaakt dat het geschikt is voor iedereen. Het bestaat o.a. uit traagschuim, waardoor je in elke houding zacht, maar toch ook voldoende ondersteund ligt. Ik heb best wel eens last gehad van allerlei pijntjes in mijn rug en heupen, die sinds ik op het Emma-matras slaap verleden tijd zijn. En hoewel ik het matras nu al een tijdje gebruik, heb ik nog altijd het idee dat ik op een hotelbed lig. Het voelt zo luxe! Wat ook fijn is, is dat mijn vriend en ik beide lekker liggen op dit matras. Ons vorige matras paste zich minder aan aan de gebruikers, waardoor mijn vriend wel lekker lag, maar ik eigenlijk niet. Dat is nu met het Emma-matras dus verleden tijd! Waar ik bij het Emma-matras ook heel blij mee ben, is dat de bovenlaag wasbaar is. Geen gehannes dus meer met het luchten van het matras in de zomer of, gewoon de bovenlaag eraf ritsen, in de wasmachine gooien en weg is die zweetlucht! Oh en last but not least: het Emma-matras wordt verantwoord in Europa geproduceerd, matrassen die terug worden gestuurd stelt de onderneming o.a. beschikbaar aan meubelbanken (zoiets als de voedselbank, maar dan voor meubels) en het matras is geheel vegan! Dit laatste is bij veel matrassen niet altijd het geval, maar op het Emma-matras kun je dus met een gerust veganistisch hart neerploffen.

Emma-matras

Emma-matras

Emma-matras

2. Eet niet teveel voor het slapen gaan en ga ook niet te fanatiek sporten.

Hoewel het soms lijkt dat je van veel eten en fanatiek sporten moe wordt, zet je juist het lichaam weer flink aan het werk. Je maaltijd moet verteerd worden en in het geval van sport, heb je net nog een boel hormonen door je lichaam gepompt die er juist voor zorgen dat je wakker wordt. Beide niet handig dus!

3. Ga altijd rond dezelfde tijd slapen en sta rond dezelfde tijd op.

Dit heb ik ook tijdens mijn ziekte zoveel mogelijk proberen vol te houden. Een goed ritme is namelijk heel belangrijk. Het zorgt ervoor dat je vlot in slaap kunt vallen en ’s ochtends ook weer redelijk fris uit bed kunt komen.

4. Kijk niet meer op je telefoon, tablet of computer vlak voor het slapen gaan.

Het licht dat deze apparaten uitzenden, lijkt teveel op daglicht, waardoor je lijf nog teveel in de waak-stand blijft staan. Gelukkig zijn er allerlei apps, programma’s en gadgets (brillen) beschikbaar waardoor je ’s avonds toch nog kunt appen of facebooken. Zelf gebruik ik het programma f.lux, dat mijn schermen geleidelijk aan een beetje geler maakt, afhankelijk van hoe donker het buiten is. Het is in het begin even wennen, maar doordat het programma zo geleidelijk je scherm verandert, heb je het op een gegeven moment nauwelijks nog door. Daarnaast kun je het programma ook gewoon uitschakelen wanneer je een film kijkt of wanneer je iets anders aan het doen bent waarbij je je normale beeldscherminstellingen nodig hebt. Ik vind het echt een topprogramma!

Wat mij verder ook helpt, is een gewone wekker, zodat ik mijn telefoon niet meer naast me hoef te leggen op mijn nachtkastje. Hierdoor hoef ik in bed nooit meer in de verleiding te komen om toch nog even te reageren op een appje of facebookbericht.

5. Zorg voor een slaaproutine.

Ik doe voordat ik ga slapen altijd hetzelfde. Ik ga naar het toilet, maak de kattenbakken schoon, poets mijn tanden, fris mijn gezicht op en smeer mijn gezicht en handen in met crème. Vervolgens ga ik op bed lezen totdat ik me slaperig voel worden, ik drink nog een slokje water, ga nog even naar de wc en ga in mijn favoriete slaaphouding liggen. Best saai om elke avond hetzelfde te doen, maar dat is nu juist net de bedoeling! Juist door die routine, hoeft je hoofd niet al te veel werk te verrichten en zorg je ervoor dat je brein alvast wat tot rust komt. Je maakt de overgang tussen wakker zijn en slapen geleidelijker.

I like big books

6. Stop met piekeren!

Ik ben niet zo’n enorme piekeraar in bed, maar toen ik net ziek was, leek het wel alsof ik al die gemiste piekertijd moest in halen. Man, man, man… wat zat mijn hoofd me een angst aan te praten en dat terwijl ik juist zo graag wilde slapen omdat ik moe was. Piekeren kan je echt ernstig uit je slaap houden. Wat mij hielp was om dingen op te schrijven. Ik had een kladblokje naast m’n bed liggen, waar ik piekergedachtes meteen kwijt kon. Ik bewaarde die vervolgens voor een vast ingepland moment op de dag, zodat ik er over na kon denken op een geschikter moment. Het deed geen wonderen, want ik bleef nieuwe piekergedachtes krijgen, maar het lukte me wel beter om dingen te parkeren, waardoor ik toch sneller in slaap kon vallen.

7. Mediteer regelmatig!

Mediteren is geweldig om rust in je hoofd te krijgen en om je stress niveau te laten zakken. En dat is allebei weer handig om goed in slaap te kunnen vallen. Het maakt in principe niet zo heel veel uit wanneer je mediteert heb ik ervaren. Het hoeft niet vlak voor het slapen gaan, maar mag dus ook ’s ochtends of ’s middags, wanneer je maar tijd hebt. Door (bijna) iedere dag even een meditatie moment te pakken, profiteer je daar eigenlijk 24/7 van.

mediteren

Kortingscode Emma-Matras voor lezers van Kmkmmr!

Emma-matras

Jullie lazen hierboven al hoe ontzettend blij ik met mijn Emma-matras ben en weet je wat… dat kunnen jullie ook worden! Ik heb namelijk een kortingscode voor de lezers van mijn blog gekregen, waardoor je nu dus voor nog minder geld een heel fijn matras kunt aanschaffen, mét 100 dagen uitprobeertijd. Als je Kmkmmr21 invult op emma-matras.nl, krijg je t/m 15 januari 2017 21% korting! Ik ben daarnaast ook heel erg benieuwd of er nog anderen zijn die ook zo blij zijn met hun Emma-matras. Dus mocht je al zo’n matras hebben, laat me zeker in de comments weten wat jij er van vindt! Oh en ik ben ook op zoek naar nog meer gouden tips om mijn nachtrust te verbeteren. Als bedmens kun je daar namelijk nooit genoeg van hebben! Heb jij iets wat je doet of juist laat voordat je gaat slapen?

Wat je misschien ook wel interessant vindt:

2 reacties op “Slapen als een roosje | 7 Tips om alles uit je nachtrust te halen, met o.a. vegan Emma-matras

  1. Dag Selma,
    Ik wilde graag dit matras bestellen, natuurlijk is de code niet meer geldig, maar op de Nederlandse website is er nu een
    kortingcode van 14 %, ook niet mis.
    Maar deze is dus niet geldig als ik vanuit B bestel. Zo jammer 🙁
    Dus nog even nadenken….

    Gerda

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *