Hoe overleef ik de bedrijfsarts? | 5 tips om je afspraak te rocken als een girlboss


Girlboss

De bedrijfsarts is wel de laatste persoon aan wie je wil denken als je ziek bent. Toch krijg je er automatisch mee te maken als je je voor langere tijd ziek meldt. Ik had gehoopt dat het me nooit zou gebeuren, maar nu mijn puberale nachtmerrie (de ziekte van Pfeiffer) mijn dromen om een normaal werkzaam leven te leiden verstoort, lag er bij mij ook ineens een brief namens de arbo-dienst op de mat. En jawel hoor, daar stond het: een datum en tijd voor mijn eerste date met de bedrijfsarts. Ze laten er bepaald geen gras over groeien, maar is het reden tot paniek? Niet echt, alhoewel het je natuurlijk wel kan overkomen. Ik bleef er redelijk rustig onder, maar krijg jij wel last van een verhoogde hartslag en zweethandjes wanneer je mag aantreden bij de bedrijsarts? Lees dan zeker mijn tips eens door om die afspraak als een echte girlboss te doorstaan!

1. Je hebt een gemeenschappelijke factor! Jij en je bedrijfsarts streven hetzelfde doel na.

Een overeenkomst is altijd handig als je een date met iemand hebt, zo ook met de bedrijfsarts… alhoewel dat zelden een romantisch verhaal is 😉 . De gemeenschappelijke factor ligt er in dit geval in dat jullie allebei willen dat je zo snel mogelijk op een duurzame manier aan het werk gaat. Net zo min als jij, heeft de bedrijfsarts er wat aan wanneer hij je te snel weer op volle kracht laat werken en je er vervolgens weer een tijdje uit moet. Uiteindelijk is het echter wel het doel van de bedrijfsarts om je weer aan het werk te krijgen binnen de mogelijkheden die je hebt. Als je eerlijk bent naar je zelf toe: dat is toch ook wat jij wilt? Je wilt toch ook graag weer werken en deelnemen aan de maatschappij, zij het op een aangepast niveau? Wanneer je het echt niet zit zitten om weer terug te keren in je huidige baan, terwijl het in de toekomst als het beter met je gaat wel weer mogelijk zou zijn,  dan is er misschien nog iets anders aan de hand. Misschien zijn jouw baan en jij gewoon niet zo’n goede combinatie. Dat kan door heel veel factoren zo zijn. In dat geval is het handig om uit te zoeken waardoor je je ontevreden voelt over deze baan (misschien heb je conflicten op het werk, of merk je dat het werk je gewoon niet ligt), zodat je eraan kunt werken om daar verandering in aan te brengen.

2. Wees pro-actief!

Ga niet af zitten wachten, maar probeer actief aan je herstel te werken. Zijn er dingen die jou in de weg zitten om straks weer aan de slag te kunnen als je weer aan de beterende hand bent? Ik kwam er zelf achter dat ik het moeilijk vind om grenzen aan te geven. Dit is niet de oorzaak van mijn ziekte, maar het belemmert het genezingsproces wel. Ik heb daarom aangeklopt bij een coach, die mij nu gaat helpen om te groeien op dit punt.

3. Hoe zie jij je reïntegratie voor je?

De bedrijfsarts staat natuurlijk niet in jouw schoenen en moet van buitenaf maar een beetje proberen te bepalen wat voor jou het beste zal zijn. Zelf heb je daar misschien ook wel je ideeën over en zo niet, probeer er dan toch eens over na te denken. Wanneer denk je dat je weer zou kunnen beginnen? Hoe weet je dat je er weer klaar voor bent? En wat zou je kunnen doen in je eerste week? Zowel voor je bedrijfsarts als ook voor je directe manager zijn dit belangrijke dingen om te weten. Ook de manier waarop je weer zou willen opbouwen is voor hen van belang. Wanneer jij zelf met een onderbouwd voorstel komt, heb je kans dat de bedrijfsarts je voorstel geheel of gedeeltelijk overneemt. Het kan zijn dat hij er kritische vragen over gaat stellen, maar doordat je er al over na hebt gedacht, kun je die vragen vervolgens ook makkelijker beantwoorden. Het staat altijd goed wanneer je laat blijken dat je er zelf ook mee bezig bent om weer aan de slag te gaan (ook als dat in jouw ogen nog wel even kan duren) en op deze manier maak je de kans groter om de touwtjes zelf zoveel mogelijk in eigen handen te kunnen houden.

4. Schrijf het op

Een klassieker voor elk artsenbezoek: schrijf alles op. Denk nog eens na over wat er precies met je aan de hand is (zoek eventueel nog eens betrouwbare informatie over de bij jou gediagnosticeerde ziekte op op internet of in folders van de behandelend arts) en schrijf dit op in steekwoorden. Schrijf ook de acties die je al hebt ondernomen voor je herstel op (waaronder ook medicatie) en je eigen reïntegratieplan. Heb je alvast vragen voor de bedrijfsarts? Schrijf die ook op! Zelf heb ik er echt wel wat aan gehad om van tevoren nog eens goed stil te staan bij mijn klachten. Tijdens het gesprek met de bedrijfsarts kreeg ik een beetje het gevoel dat zij vond dat mijn vermoeidheid vooral mijn eigen schuld was en dat ik vooral wel weer van alles moest gaan doen, omdat ik anders nog vermoeider zou worden. Doordat ik het voor mezelf heel helder had wat ik mankeer en dat dit absoluut niet komt doordat ik te weinig zou doen, kon ik dit gevoel ook weer makkelijk opzij schuiven. Daarnaast kon ik zelfverzekerd en rustig blijven in het gesprek en ervoor zorgen dat ook ik mijn zegje kon doen. Uiteindelijk heeft dat geresulteerd in een plan waar ik mij in kan vinden en waarin ook voldoende ruimte zit om zelf de regie te behouden.

5. Kom op tijd en zie er verzorgd uit

Het lijkt vanzelfsprekend, maar niks is zo erg als te laat komen bij de bedrijfsarts. De eerste indruk is een heel belangrijke en jij wilt de bedrijfsarts duidelijk maken dat je niet werkonwillig bent. Zorg dus dat je op tijd bent en er verzorgd uit ziet. Ik moest al heel vroeg bij de bedrijfsarts aanwezig zijn en dat vond ik met mijn vermoeidheid best lastig. Ik ben daarom heel op tijd op bed gegaan en heb de avond ervoor mijn spullen alvast klaargelegd. De wekker heb ik ruim op tijd gezet, zodat ik rustig aan kon doen. Als je gehaast binnen komt op je afspraak, dan kun je er zeker van zijn dat je onrustig zult zijn en dat terwijl je juist kalm en zelfverzekerd over wilt komen tijdens het gesprek. Neem als je zit te wachten je aantekeningen nog even door en loop zodra je binnen wordt geroepen rechtop en met een vastberaden tred naar de deur. Geef een stevige hand en ga rechtop zitten, met je armen ontspannen op de leuningen of op tafel. You can do this!

Wat je misschien ook wel interessant vindt:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *