De Boeddha in mij | Wat 40 dagen meditatie me op heeft geleverd!

mediteren

Een paar weken geleden liet ik jullie weten dat ik op zoek ging naar de Boeddha in mezelf. En nee, dat is geen nieuwe positieve term om mijn ietwat gestegen chocoladeconsumptie en de bijbehorende toename in buikvet te duiden. Het is echt waar, zo’n anderhalve maand geleden bevrijdde ik mijn meditatiekussentje van een laag stof (lees kattenhaar) in de hoop dat het meditatiekussentje hetzelfde zou doen voor mijn mind. Ik downloade de app headspace en ging aan de slag. Hoe is het nu na 40 sessies met me? Verkeer ik al in hogere sferen?

Aarde aan Selma, aarde aan Selma!

Mijn doel om te mediteren was niet om gedachten of gevoelens te stoppen of om in contact te komen met een hogere macht. Mijn doel was vooral om een beetje meer balans te brengen in mijn hoofd. Om dichter bij mezelf te komen en daarmee mijn coaching sessies die ik nog altijd volg te ondersteunen. Ik ben er van overtuigd dat ik ergens een soort kalme kern heb, die kalm blijft, ondanks alle drukte die er soms in mijn hoofd, lijf en om mij heen plaatsvindt. Ik vind het prima als ik boos, blij of verdrietig ben… emoties geven me het gevoel dat ik leef. En ook mijn drukke hoofd kent zo zijn voordelen, zo barst ik vaak van de ideeën. Toch merk ik dat die emoties en gedachten me uit balans kunnen brengen. Dan kan ik echt het idee hebben de verbinding met mezelf en de aarde kwijt te zijn. Ground control to major Sel! Ik wilde dus leren om zonder mijn gedachten en emoties te verliezen, bewust terug te kunnen keren naar die kern. Een soort huis waar je naar terug kunt keren wanneer het buiten stormt, zodat je vervolgens ervoor kunt kiezen om rustig vanuit het raam naar buiten te kijken en de storm te aanschouwen of de gordijnen dicht te doen wanneer je echt even de boel wilt buitensluiten.

Een voormalig dakloze mind keert terug naar huis

Voordat ik begon met mediteren was ik regelmatig een dakloze, die het adres van haar huis was vergeten. Ik wist dat het huis ergens moest zijn, maar hoe meer ik het probeerde te vinden, hoe verder ik er vanaf raakte. Nu ik er 40 sessies op heb zitten, merk ik dat die 10 minuten per dag al een hele verandering te weeg hebben gebracht. Hoewel ik er een hard hoofd in had, heb ik “mijn huis” het merendeel van de sessies gevonden en weet ik er inmiddels ook buiten de sessies regelmatig naar terug te keren. Ik voel me rustiger, zelfverzekerder en heb het idee dat de sessies van de coach nog beter kunnen landen.

Headspace halleluja!

Dat het mediteren me nu zo goed af gaat, heb ik vooral te denken aan de headspace-app. Ik vind vooral de begeleiding van de app heel prettig. Het is lekker down-to-earth, passend bij de moderne tijd en je wordt als beginner helemaal aan de hand genomen. Je volgt eerst een 30-daagse introductiecursus, waarna je kunt kiezen uit een enorme hoeveelheid aan cursussen op thema (bijvoorbeeld stress, zelfvertrouwen, relaties, sport etc.). Ik ben zo enthousiast over de app en het effect dat mediteren op mij heeft, dat ik mijn vriend ook al aan het mediteren met headspace heb gekregen! Een jaarabonnement kost 6 euro per maand. Ik vind het echt geen geld voor wat je ervoor terugkrijgt! Beschouw het als een soort fitnessabonnement voor je mind 🙂 .

Oh en nu we het over fitness hebben… ik ben ook begonnen met de video’s van Yoga with Adriene. Nu het fysiek steeds beter met me gaat, wil ik mijn lijf weer sterker en flexibeler maken, maar dan wel op een relaxte manier. Geen prestatiedrang, maar luisteren naar mijn lichaam en doen wat goed voelt. Als ik mezelf een jaar geleden zo had horen praten, had ik me waarschijnlijk eerst een thermometer in mijn oor gestoken en me vervolgens afgevraagd of ik een nog onbekend komisch talent bij mezelf had ontdekt… Meditatie, yoga en een verslaving aan curries… het moet niet gekker worden, straks wissel ik m’n jeans nog in voor een sari 😉 . En weet je? Ik vind het allemaal heerlijk. Ik doe waar ik zin in heb. Nog iets wat meditatie je oplevert haha: hoe dichter je bij jezelf komt, hoe eigenwijzer je wordt 😉 . Zo en nu ga ik weer even spacen met m’n head. Namaste 🙂 .

Wat je misschien ook wel interessant vindt:

12 reacties op “De Boeddha in mij | Wat 40 dagen meditatie me op heeft geleverd!

  1. Super gaaf dat je dit doet en hebt gedaan! Ik ben zelf ook steeds meer aan het mediteren en zoek ook vaak youtube-kanalen
    daarvoor op. Een favoriet van me is Bohobeautiful. Ik word er heel relaxed van en voel me echt beter door de dag heen. Ik ben
    toevallig ook begonnen met Yoga with Adriene, zij is echt geweldig. Ze is rustig, grappig en de video’s zijn goed te doen en
    genoeg keuze. Tof!

    1. Bedankt voor de tip! Ik zal het eens opzoeken! En ik ben echt fan van Adriene (en dat rijmt hihi), wat jij zegt: ze is zoooo relaxed en neemt niet alles te serieus, dat vind ik echt heel fijn!

  2. Ik heb al veel gehoord over deze app op mijn werk! Ik heb een poosje mindfulness oefeningen gedaan maar hield de routine niet
    vol. Zoals jij het mediteren beschrijft zorgt ervoor dat het wel weer begint te kriebelen. Dat ‘los van de aarde’, veel ideeën hebben
    herken ik zo erg. Wat yoga betreft ben ik ook al maanden aan het wikken en wegen of ik er voor ga of niet, maar dat is een beetje
    mijn twijfelachtige aard ben ik bang, haha.

    1. Hahaha, gewoon doen! Ik doe het lekker thuis, voor de tv (ik sluit m’n laptop aan op de tv). De ene week doe ik het vaker dan de andere, een beetje afhankelijk van hoe ik me voel en of ik er tijd voor heb. En headspace is echt een super app, er zitten ook elementen in waardoor je er makkelijker een gewoonte van maakt. Zo houdt de app bij hoevaak je achter elkaar hebt gemediteerd en kun je leuke extra’s krijgen als je een bepaald aantal dagen achter elkaar bezig bent geweest! Je volgt eigenlijk telkens een cursus van een x-aantal dagen, waardoor je ook een soort start- en eindpunt hebt, wat motiverend werkt. Maar… het enige wat echt helpt om een routine te krijgen, is ervoor zorgen dat je jezelf iedere dag eraan herinnert te mediteren. Het beste is om het op een vast tijdstip op de dag te doen (doe ik niet overigens) en een reminder ervoor in je agenda te zetten.

  3. Klinkt fijn! Maar ik weet niet of ik ooit de disclipine en het geduld zou hebben om dit te doen… Toen ik bij de psychosomatische
    fysiotherapeut liep voor alle pijn in mijn lijf door overspannenheid, heb ik ook een tijdje met zo’n meditatie- / mindfulness app
    gespeeld. Verschillende ontspanningsoefeningen, maar ik werd er helemaal gek van! Ik ga liever een eind wandelen, borduren
    of met mijn plantjes bezig…

    1. Hahahaha, nee gek worden is nou juist niet de bedoeling 😉 . Wandelen en met je handen bezig zijn kunnen ook heel meditatief werken, waarom zou je altijd stil moeten zitten op een kussen? Volgens mij bestaan er veel meer manieren van meditatie en is er voor ieder iets dat werkt. Fijn dat jij jouw manier gevonden hebt 🙂

  4. Ik mediteer ook (bijna) dagelijks, met een hele simpele app “Zazen meditation app”: tijdsduur in te stellen, aantal belgeluiden aan
    het eind en welk belgeluid. Meer heb ik niet nodig. Ik mediteer liefst gewoon in stilte, al heb ik vroeger ook begeleide meditaties
    gedaan. Ben ook lid van een online sangha op fb, “de lotusbloem”, daar wordt ook regelmatig “in groep” gemediteerd.

    1. Wat grappig zo’n online sangha! Daar heb ik nog nooit van gehoord! Klinkt heel leuk!

      Ik zelf heb vanwege mijn ADHD echt baat bij sturing, maar ik kan me voorstellen dat wanneer je wat langer bezig bent met meditatie het vooral ook erg prettig is om gewoon in stilte te kunnen mediteren. Wat leuk dat jij ook (bijna) dagelijks mediteert!

  5. Wat geweldig om te horen. Zelfvertrouwen en eigenwijsheid zijn zo waardevol! 🙂 Heel gaaf dat mediteren je zoveel heeft
    gebracht al! Hoe vindt je vriend het tot nu toe?

    1. Die vond het ook heel leuk en fijn, maar die is erg zuinig en heeft die 6 euro per maand niet voor die app over hahaha, dus hij is er weer mee gestopt. Ieder zo zijn eigen afwegingen natuurlijk! Ik heb het er heel graag voor over, headspace helpt mij heel erg om het vol te houden en consequent iedere dag te doen. Maar wie weet dat Felix het nog wel weer eens oppakt met een andere app of gewoon lekker ouderwets apploos.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *