An apple a day, keeps the doctor away | Over hoe fijn positief en gezond eten is

appel - 1

Waar ik vroeger een beetje de kriebels kreeg van alles en iedereen die bezig was met gezond leven, moet ik eerlijk zeggen dat ik er de laatste tijd ook beetje door gegrepen ben. Nu ik al 2 maanden ziek thuis zit, wil ik mijn lichaam vooral letterlijk heel veel positieve energie geven om te herstellen. En dat voelt goehoed!

Mocht je nu denken dat mijn keukenkastjes uitpuilen van de sapkuren en kleidrankjes… Zo ver is het nog niet gekomen 😉 . Ik doe het wel op z’n Selma’s: nuchter, positief en praktisch. Mijn filosofie bij eten is om me te bedenken wat een bepaald soort voedsel me oplevert, in plaats van wat het me kost aan suiker, vet of caloriën. Op het moment dat ik trek heb, bedenk ik me wat mijn lichaam nodig heeft en dat neem ik dan. ’s Ochtends kan dat een heerlijke fruitsalade met tahindressing zijn, waarbij ik me echt inbeeld hoeveel vitamines en mineralen ik daarmee binnen krijg (wist je dat tahin echt geweldig is, het is niet alleen mega lekker, het zit ook nog eens bomvol eiwitten, ijzer en calcium). Als ik wat minder tijd heb, ontbijt ik met een bord havermoutpap, eventueel met wat fruit als topping. Ook havermout zit vol met vezels, mineralen en b-vitamines. Overdag eet ik vooral fruit en tijdens de lunch een stel volkorenboterhammen met iets warms erop (ik ben een lekkerbek haha): bijvoorbeeld een kikkererwtenomelet boordevol eiwitten, of aubergine gyros met plakjes komkommer en lente-uitjes mmmm. Vanaf een uur of 4 mag ik gaan snacken. Soms neem ik een stukje chocola, of een handje nootjes of wat chips. Ja, 2 van de 3 voorbeelden zijn niet gezond voor het lijf, maar mijn geest kan er ontzettend van genieten en dat is ook wat waard. Toch probeer ik overdag vooral veel en gevarieerd groente, fruit en volkoren producten te eten. ’s Avonds zorg ik er ook voor dat ik een maaltijd bereid met veel groenten erin. Zitten die niet in het warme gedeelte? Dan maak ik een flinke salade erbij. De zetmeelcomponent bij de maaltijd zijn aardappels of volkoren granen (pasta, rijst, brood, zilvervliesnoedels) en als eiwitten kies ik graag voor peulvruchten of tofu.

Het gekke is: waar ik vroeger helemaal verslaafd was aan koekjes, snacknootjes en chips, word ik nu onrustig als er weinig fruit in huis is. Ik heb tot een uur of 4 niet eens meer de behoefte om iets anders dan iets gezonds naar binnen te werken! Ik had dit verhaal al van anderen gehoord, maar deed het altijd af als iets wat mensen graag zouden willen geloven. Het blijkt echter echt waar te zijn! Ik heb dus helemaal niet het idee dat ik mezelf iets ontzeg, zeker niet omdat ik vooral denk aan wat het eten me oplevert en dat is voor nu een heleboel happiness! Ik voel me er zo goed bij dat ik op een gezonde manier met eten bezig ben! Ik eet gezond, snack zonder zorgen en heb al maanden niet meer op een weegschaal gestaan, omdat het me niet meer interesseert nu ik het idee heb gezond te leven. Als ik gezond leef, resulteert dat automatisch in een gewicht dat bij mij past is mijn idee. Ik merk helaas nog geen direct gevolg voor mijn gezondheid, maar ik hoop dat mijn wil om op deze manier tegen Pfeiffer te vechten beter is dan wat ik eerst deed: vooral het heel hard ontkennen en gewoon maar doorgaan. Ik heb de indruk dat ik toch weer wat controle heb over mijn leven en dat doet me goed. Ik kan het echt iedereen aanraden om op deze manier met eten bezig te zijn. Wanneer je kijkt naar wat het je oplevert, zul je merken dat je lichaam en geest steeds beter voorziet van al het goeds en moois wat eten te bieden heeft.

Wat is jullie eetfilosofie? Zijn jullie bezig met gezond eten?

Wat je misschien ook wel interessant vindt:

2 reacties op “An apple a day, keeps the doctor away | Over hoe fijn positief en gezond eten is

  1. Ik herken dit best wel eigenlijk. Vroeger at ik echt wel bakken chocola, nu kan ik rustig twee weken doen met een kleine reep. Af
    en toe heb ik nog trek in iets zoets en dan neem ik het ook gewoon, maar voornamelijk heb ik zin in fruit en iets wat fris is.

  2. Ik heb dat ook! Een par jaar geleden was het echt “meer suiker meer beter”, maar sinds een tijdje ben ik ook meer van hartig
    broodbeleg en hartige snacks (ofwel: de boontjes van mijn planten af snoepen…)

    Also, als je kleisapjes ooit gaat overwegen: NIET DOEN! Toen Rens Kroes daar net mee was gekomen, heb ik in de krant (vast
    Trouw bij mijn ouders ofzo) een artikel van een wetenschapper gelezen waarin hij haar nog net niet de huid vol schold over wat
    voor debiel idee dat is. Klei is naar, plakkerig en heeft heel kleine deeltjes die ervoor zorgen dat de boel verstopt raakt en je
    darmen geen voedingsstoffen meer kunnen opnemen. Geen detox dus, maar en regelrechte vergiftiging! En zij met haar
    voorbeeldfunctie voor alle tienermeisjes van Nederland doet even alsof het keigezond is (no pun intended). Niet zo tof.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *