Review: Lisa Steltenpool – Kickstart

lisa_steltenpool_kickstart - 1

Het eerste boek van Lisa Steltenpool, de Vegarevolutie, ontketende bij mij een echte revolutie. Van vegan-hater (aanstellerig hipstergedoe!), werd ik in eerste instantie vegan-sympathisant (misschien zit er toch wel wat in, maar zou ik het lef hebben?) om vervolgens niet heel veel later de stap te maken om helemaal all the way te gaan (waarom heb ik dit niet eerder gedaan?). En daar heb ik nooit spijt van gekregen, sterker nog… kmkmmr is een echte liefdesbaby van mij en het veganisme. Inmiddels heb ik al een exemplaar van de Vegarevolutie cadeau gedaan aan mijn moeder en is mijn eigen exemplaar door het vele gebruik besmeurd met olijfolie, tomaten en ander zeer veganistisch knoeimateriaal. Toen ik zag dat Lisa een nieuw boek had uitgebracht, moest ik dat natuurlijk meteen bestellen!

lisa_steltenpool_kickstart - 2

Kickstart is helemaal gericht op een gezonde levensstijl, maar verwacht daarbij geen dieetboek. Dit boek is niet geschreven om je in korte tijd flink te laten afvallen, sterker nog, Lisa geeft duidelijk aan dat diëten volgens haar niet loont. Wat wel loont, zijn kleine veranderingen in je levensstijl. Als je namelijk iedere dag een broodje pindakaas teveel eet, ben je een jaar later 5 kilo aangekomen. Stel dat je dat broodje pindakaas niet zou eten, dan is dat dus meteen alweer 5 kilo winst! Het gaat Lisa dus om veranderingen die voor iedereen haalbaar zijn en ze komt daarbij met talloze voorbeelden, tips en handige schema’s komt. Het is daarmee een heel praktisch en down-to-earth boek.

lisa_steltenpool_kickstart - 4

Zelf heb ik helemaal niet de ambitie om af te vallen, dus voor mij was dat ook niet de reden dat ik dit boek kocht. En hoewel je toch wel merkt dat mensen met een kilootje meer de hoofddoelgroep van het boek zijn, besteedt Lisa daarnaast ruim aandacht aan onderwerpen die ook interessant zijn voor mensen met een gezond gewicht. Waarom zou gezond eten ook alleen aan te raden zijn voor te dikke mensen? Zelf zag ik bijvoorbeeld door alle voedselhypes (van superfoods tot gluten- en suikervrij) het bos niet meer. Wat moet je nu juist wel en wat juist niet eten om gezond te blijven? En eet ik eigenlijk zelf wel gezond als ik 3x per week intensief sport? Lisa geeft ook op dit soort vragen antwoorden op een prettig leesbare, maar toch wetenschappelijk onderbouwde manier. Daarnaast geeft Lisa niet alleen informatie en adviezen over voeding, maar ook over pysche en lichaamsbeweging. Een gezonde levensstijl is namelijk meer dan voeding alleen.

lisa_steltenpool_kickstart - 5

Het laatste deel van het boek bestaat uit 65 plantaardige recepten. Hierbij moet je niet denken aan haute cuisine, maar wel aan verrassende recepten voor doordeweeks met supermarktvriendelijke ingrediënten. Ideaal! Ik heb al een aantal recepten uitgeprobeerd en met name de Zoeteaardappel-pindasoep en de Gebakken Zuurkoolstamppot met Kerrie (zuurkool *kwijl*), vielen hier erg in de smaak.

lisa_steltenpool_kickstart - 6

Al met al vind ik dat Lisa Steltenpool ook met Kickstart weer een geweldig boek heeft afgeleverd. Het boek zal voor mijn iets minder revolutionair zijn in het veranderen van mijn levenswijze dan Vegarevolutie, maar daar zat ik eerlijk gezegd ook niet op te wachten. Waar ik wel op zat te wachten was een boek dat me eindelijk eens op een wetenschappelijk gefundeerde manier de zin en onzin van gezonde voeding verklaart, zonder dat ik daar meteen een studie diëtetiek voor moet gaan starten. En in die opzet is het geslaagd. Bijkomend voordeel: hoe fijn is het om eens in een boek te lezen dat je er eigenlijk best een gezonde levensstijl op na houdt? Dit boek is overigens niet alleen geschikt voor veganisten, of mensen met interesse daarin. Je kunt het dus ook heel goed aanraden aan bijvoorbeeld een collega die geïnteresseerd is in gezonde voeding (zou ik noooooit doen natuurlijk 😉 ), zonder je daarmee meteen een veganistische equivalent van een Jehova Getuige te voelen. Is er dan geen enkel minpuntje aan het boek te ontdekken? Jawel! Niet ieder recept heeft een foto en dat is jammer, want de foto’s die er wel in staan doen je echt het water in de mond lopen!

Kickstart is te koop voor €19,95

lisa_steltenpool_kickstart - 7

Wat je misschien ook wel interessant vindt: