Heel Holland Bakt Vegan! | Review Vegan Pie in the Sky

Vegan pie in the sky

Over een paar weken begint Heel Holland Bakt weer. Ik ben een kijker van het eerste uur en kan echt enorm genieten van alle bakdrama’s en -successen. Het voelt een beetje als snoepen, maar dan zonder de calorieën. Toch is er één ding waar ik niet zo blij van wordt: het gebruik van al die dierlijke producten! Ik was daarom ook heel happy dat de Engelse variant “The Great British Bake-Off” dit jaar een veganistische deelnemer heeft.  Wat mij betreft is het tijd dat er binnenkort ook een veganist meedoet bij de Nederlandse versie en daarvoor kun je alvast perfect oefenen met dit boekje!

Ik ben echt dol op de recepten van Isa Moskowitz. Isa Does It is zo ongeveer mijn meest gebruikte kookboek uit mijn hele collectie. Ik wilde dus al lang een ander kookboek van haar en had goede verhalen gehoord over dit boekje “Vegan Pie In The Sky” (geschreven door Isa Chandra Moskowitz en Terry Hope Romero), met taarten om je vingers bij af te likken. Al sinds mijn middelbareschooltijd ben ik regelmatig in de weer met bakblikken, deegrollers en ovens. Toen ik vegan werd, voelde ik me best een beetje onthand. Ik had namelijk geen idee hoe ik mijn favoriete taarten en cakes zou moeten bakken zonder boter, eieren, melk en kwark. Uiteindelijk bleek dat met recepten van internet en uit kookboeken behoorlijk mee te vallen, maar sinds ik dit bakboek heb, heb ik helemaal het idee stappen te maken in de veganistische bakkunst. Het boek bevat namelijk niet alleen recepten, maar ook een paar hoofdstukken uitleg over technieken en speciale veganistische ingrediënten. De schrijfstijl is lekker amicaal en bevat een flinke portie humor, maar ondertussen merk je wel dat de schrijfsters behoorlijk veel kennis van zaken hebben!

Voor de chocoladeliefhebbers is er ook een hele sectie met chocoladerecepten!
Eén van de toetjes
Naast de sectie met vegan room- en kwarktaarten is de sectie met fruittaarten toch wel mijn favoriet!

De recepten zijn allemaal variaties op enkele bodemrecepten. Eigenlijk alle taarten bevatten dus een bodem met een vulling. Daarnaast bevat het boek ook enkele toetjes. Zelf heb ik al de ahorn-bosbessentaart (die viel wel een beetje uit elkaar, net zoals de foto in het boek), de limoentaart en de citroen-moussetaart gemaakt en stuk voor stuk waren ze absurd lekker en perfect gelukt! Ik was wat angstig voor de agar-agar (een veganistische gelatinevervanger die nogal eens onberekenbaar kan zijn), maar als je de hoeveelheden en aanwijzingen in het boek volgt, dan gaat er niks mis.

vegan pie in the sky - 7_F
Limoentaart op mijn verjaardag
vegan pie in the sky - 1_F
Citoen-mousse taart, gemaakt voor mijn ouders

Ik kon mijn exemplaar van “Vegan Pie in the Sky” voor €3,99 op de kop tikken in een Duitse boekhandel en hoewel ik beter ben in Duits dan in Engels, had ik toch liever het originele exemplaar gehad. Niet alle ingrediënten zijn even goed vertaald, waardoor ik soms toch afhankelijk ben van de recepten uit het boek die toevallig online staan, previews op amazon en mijn eigen bakkennis. In Nederland heb je dat probleem niet, want in Nederland is enkel het origineel te koop (bij bol.com bijvoorbeeld voor €15,07).

Vegan pie in the sky

Ik kan dit boek echt aan iedereen aanraden die graag zelf veganistisch lekkers op tafel wil zetten dat in de smaak zal vallen bij al je familie en vrienden (vegans en niet-vegans). Beginnende bakkers hebben veel aan de geweldige uitleg van Isa en Terry en gevorderde bakkers kunnen ook nog heel wat leren van de kennis van dit duo over baktechnieken en specifieke vegan ingrediënten. Ik ben benieuwd wanneer we bij Heel Holland Bakt taarten zullen zien gebaseerd op de recepten uit dit boekje. Ik denk dat als heel Holland deze taarten gaat proeven, het zeker niet lang meer gaat duren voordat we op tv !

Wat je misschien ook wel interessant vindt:

2 reacties op “Heel Holland Bakt Vegan! | Review Vegan Pie in the Sky

1. Dat lijkt mij een heerlijk kookboek! Ik ben dol op
    vegan taartjes, maar het omschakelen van
    ‘gewoon’ bakken naar ‘vegan’ vind ik wel een
    dingetje ja. En ik ben dol op kookprogramma’s
    zoals Heel Holland bakt, love it 🙂

1. Ik vond dat dus ook best wel lastig, ik was ineens mijn “bakinstinct” kwijt! Inmiddels weet ik dat het bakken van vegan taartjes met de juiste recepten niet moeilijk en heel lekker is, maar ik durf nog steeds niet echt te freestylen. Met dit boek denk ik wel dat dat moment steeds dichterbij gaat komen. Het wat, maar ook het waarom wordt allemaal zo goed uitgelegd!